Jarno Saarinen


Regelmatig hoor ik, ‘Jarno’ wat een aparte naam.

Ik ben door mijn vader vernoemd naar Jarno Saarinen, een motorcoureur uit de jaren zeventig.
Op het internet vond ik de volgende video’s, afbeeldingen en informatie.

Jarno werd geboren in 1945 in Finland. Hij studeerde om een ingenieur te worden alvorens hij zich toelegde op ijsraces op de leeftijd van 20 jaar, voor hij overstapte naar de wegrace. Hij won zes Finse kampioenschappen wegraces op een 125cc Puch en 250cc en 350cc Yamaha’s. Vanaf 1970 nam hij deel aan GP’s op een 125cc Puch en 250cc Yamaha en maakte snel naam als veelbelovende jonge Fin. Het duurde niet lang alvorens hij “Vliegende Fin” genoemd werd. Door de Finnen werd hij “Paroni”, baron, genoemd.

In 1971 behaalde hij een 3e plaats in de eindstand van het 250cc wereldkampioenschap ondanks een slechte reeks in het begin van het seizoen. Voor 1972 kreeg hij steun van de Yamahafabriek en won het 250cc wereldkampioenschap. Hij bereed ook de nieuwe met water gekoelde Yamaha 350cc. Hij won diverse GP’s in beide klassen door ook Agostini te verslaan. Hij hield er wel een vrij wilde rijstijl op na. In 1973 liet Jarno de 350cc klasse voor wat het was en stapte over naar de Koningsklasse.
In Maart 1973 won hij Daytona op een 350cc Yamaha en herhaalde deze triomf in Imola in de 200 milesrace. In Frankrijk won Jarno de 500cc op de nieuwe  Yamaha en gaf MV-Augusta hiermee het nakijken, ook won hij de 250cc race. In Oostenrijk won hij opnieuw de 250 en 500cc races. In Duitsland won hij de 250, maar viel uit in de halveliterklasse. Zes GP’s gereden en 5 gewonnen!, maar toen was daar de volgende GP op Monza…..

Het overlijden van Jarno, samen met die van Renzo Pasolini in Monza op 20 Mei 1973 was een grote tragedie die de motorrijderswereld schokte. Zelden ontving een coureur zoveel adoratie en bereikte zo veel op het circuit in een dergelijke korte tijd. Ook al worden deze verhalen door de overlevering steeds mooier en beter, maar Jarno was en is een echte racelegende. Jarno stierf de dood van een held op het circuit. Jarno reed 3,5 seizoen mee in de GP’s en zijn spectaculaire rijstijl maakte hem immens populair. De Italiaanse Grand Prix van 1973 verliep dramatisch voor Jarno. Het circuit was al niet populair door zijn stalen vangrails met hier en daar wat strobalen. In de 350cc verloor de motor van Walter Villa een flinke hoeveelheid olie. Hij reed de pits in, maar zijn mensen stuurden hem terug de baan op, omdat er nog maar 1 ronde te rijden was. Hij reed de ene ronde nog om als 5e te finishen, maar had een flink oliespoor op de baan achtergelaten.

Een journalist, Christian Lacombe zag de hoeveelheid olie op de baan en benaderde de baanofficials om het schoon te maken. In plaats daarvan riepen zij de politie en dreigden hem van het parcours te verwijderen. De coureur John Dodds confronteerde de hoofdofficial met het oliespoor en werd ook bedreigd met de politie. John waarschuwde zo veel mogelijk coureurs, maar sprak niet met o.a. Jarno. Pasolini had zelf ook aan de 350cc deelgenomen, maar wist niets van de olie op de baan. Het was onvoorstelbaar dat iedereen van start ging aan de kwartliterrace, maar er was in die tijd ook nog geen woordvoerder of iets dergelijks. Bijna onmiddellijk gebeurde de ramp. Pasolini ging onderuit op de olie in de eerste bocht en viel met fatale gevolgen. De volgende was Saarinen die hem niet kon vermijden en ook viel. Hideo Kanaya miste de gevallen rijders, maar knalde wel in de strobalen. Nog eens een dozijn coureurs raakten verwikkeld in de ramp die voortvloeide uit de crashes. De meesten raakten hierbij gewond. De organisatoren lieten nog twee ronden rijden alvorens in te grijpen…….Jarno Saarinen en Renzo Pasolini waren niet meer…….

GP resultaten Jarno Saarinen
Eindstand klasse jaar merk motor punten aantal winst
4e 250cc 1970 Yamaha 57 (2x 3e)
3e 250cc 1971 Yamaha 67 (1x 1e) (1x 2e) (2x 3e)
2e 350cc 1971 Yamaha 63 (2x 1e) (1x 2e) (1x 3e)
1e 250cc 1972 Yamaha 122 (4x 1e) (2x 2e) (3x 3e)
2e 350cc 1972 Yamaha 97 (3x 1e) (2x 2e) (2x 3e)
4e 250cc 1973 Yamaha 45 (3x 1e) †
7e 500cc 1973 Yamaha 30 (2x 1e)
7e 750cc 1973 Yamaha 15 (1x 1e)

3 Comments to “Jarno Saarinen”

Haha nee toevallig niet 😉

June 5th, 2011

Hey Jarno, heet jou Pa toevallig Harry Noordbergen.

dat zou ook toevallig zijn, want dat was ook een hele grote Saarinen fan,

groetjes John

June 5th, 2011
John

de tragedie op monza zou veroorzaakt kunnen hebben door een oliespoor,achtergelaten door de machine van walter villa! maar een andere oorzaak zou kunnen zijn, dat de machine van renzo pasolini was vastgelopen. waardoor jarno saarinen er tegenaan crashte. maar of deze conclusie waar is ? laat ik in het midden.

April 21st, 2011
wim